Pyhyys / pyhitys


Patrick Jacob opettaa: 'Pyhitys on erottautuminen synnistä pyhyyteen.' Patrick Jacob opettaa: 'Uskovat ovat pyhiä.'

[1.Kor. 6:11-12] Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; vaan pestiin-teidät, vaan pyhitettiin-teidät, vaan vanhurskautettiin-teidät nimessä Herran Jesuksen ja Hengessä Jumalamme. Kaikki [on] minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyllistä; kaikki [on] minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita

[Heb. 10:10] Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jesus Messiaan ruumiin uhrilla kertakaikkiaan.

[2.Kor. 7:1, YLT ] Having, then, these promises, beloved, may we cleanse ourselves from every pollution of flesh and spirit, perfecting sanctification in the fear of God;

[2.Kor. 7:1, Toivo Koilon käännös] Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta saattaen pyhyytemme täytäntöön Jumalan pelossa.

[2.Kor. 7:1, v. 1938 käännös] Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.

[1.Piet. 1:16] Sillä kirjoitettu on: Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä

[1.Piet. 2:9] Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen kohenisto /[papisto], pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

[Ef. 2:19] Niin ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,

[Fil. 4:21] Tervehdys jokaiselle pyhälle Messiaassa Jesuksessa. Tervehdyksen lähettävät teille minun kanssani olevat veljet

Eräs amerikkalainen seurakunta opettaa, että he uskovat pyhitykseen kolmessa aikamuodossa: uskova pyhitettiin, uskova pyhitetään, ja uskova tullaan pyhittämään. Lisäisin siihen, että uskon, että uskovalla on myös oma osuutensa koskien pyhitystä / pyhyyttä, kts. mm. 2.Kor. 7:1 ja 1.Piet. 1:16.  Uskon myös, että eivät kaikki niistä, jotka ovat uudestisyntyneet, saavuta /[saa] lopullista pelastusta ja uskon, että koska he eivät saavuta /[saa] lopullista pelastusta, niin he eivät myöskään saa lopullista pyhitystä.

[2.Kor. 7:1] Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa

[1.Piet. 1:16] Sillä kirjoitettu on: Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.

[1.Tess. 4:4] [Että] tietää kukin teistä itsensä astian omistaa pyhyydessä ja arvokkuudessa /[kunniassa],

[1.Tess. 4:4, YLT] that each of you know his own vessel to possess in sanctification and honour,

 

[Room. 7:14-25] Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Ja kiitos Jumalalle kautta Jesus Messiaan, meidän Herramme. Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

[Mitä ajattelet, että mahtoiko Paavali tehdä pieniä vai isoja hairahduksia /[syntejä]? Oliko Paavali yhtä lihallinen kuin esim. ne korinttolaiset, joille hän kirjoitti? Uskon, että Paavali ei tuossa tarkoita tekevänsä suuria hairahduksia /[syntejä], ja uskon, että hän ei ollut yhtä lihallinen kuin korinttolaiset.]

Tuntemattoman kirjoittajan opetusta suomennettuna: "Harhakäsitystä syntien samansuuruisuudesta, on yritetty todistaa jakeella Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Kreikankielinen merkitys synnin tekemiselle on kirjaimellisesti osua ohi maalin. Tuo jae ei tarkoita, että synnit olisivat samansuuruisia Jumalan silmissä, se vain viittaa että kaikki meistä ovat osuneet ohi maalin. Ovatko kaikki synnit samansuuruisia Jumalan silmissä? Eivät ole. On myös fakta, että 3. Mooseksen kirjassa Jumala selvästi määrää rangaistukset tuomittaviksi tehdyn synnin vakavuuden mukaan. Ensimmäinen Korinttolaiskirje on spesifinen mainitsemalla eri syntejä, jotka pitävät katumattoman syntisen ulkona Jumalan kuningaskunnasta."

Kts myös Joh. 19:11, jossa on ilmaus hairahdus /[synti] suurempi /[suuri], ja kts Matt. 5:22.

[Jakeesta Joh. 19:11] Sentähden on sen hairahdus /[synti] suurempi /[suuri]. 

[Matt. 5:22] mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä syyttä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: sinä tyhjänpäiväinen, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen.

Monet uskovat ovat kuulleet sellaisen opetuksen, jossa sanotaan: liha ei pyhity. Minäkin uskon, että ihmisellä on maanpäällisen elämänsä ajan myös liha.  Paavali kirjoitti Kirjeessä roomalaisille 7.  luvussa seuraavasti: Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.

Mutta tosiaan uskon, että Paavali ei varmaankaan siinä Room. 7. luvussa tarkoittanut tekevänsä suuria hairahduksia /[syntejä]. Ja uskon, että jakeessa 1.Tim 1:15 Paavali  tarkoittaa niitä syntejä, joita hän teki ENNEN KUIN hänestä tuli Jesukseen uskova, hänhän vainosi Jumalan seurakuntaa ennenkuin hän tuli uskovaksi.

[1.Tim. 1:12] Ja kiitän häntä, joka antoi voimaa minulle, Messiasta Jesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa

[1.Tim. 1:15] Varma /[uskollinen] on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Messias Jesus tuli maailmaan vapahtamaan /[pelastamaan] hairahtuneisia /[syntisiä], joiden /[joista] ensimmäinen olen minä.

[1.Kor. 15:9] Sillä minä olen apostoleista vähäisin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska vainosin Jumalan seurakuntaa.

Raamatussa sanotaan myös:

[Gal 5:16-21]  Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Mutta jos Hengellä johdetaan-teitä, niin ette ole lain alla.
Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa.

Miten käykään niille jotka vaeltavat lihassa tehden lihan tekoja! Sellainen muistutus koskien jaetta Room. 8:1, että suom. v. 1938 suomalaisesta käännöksestä puuttuu tuon jakeen lopusta sanat 'ei mukaan lihan vaeltaville vaan mukaan Hengen'. [Alexandrialaisesta tekstistä siis puuttuu sanoja  jakeesta Room. 8:1, mutta bysanttilaisesta tekstistä ja Textus Receptuksesta ne sanat löytyvät.]

[Rom. 8:1] Niin ei nyt siis ole kadotustuomiota niille [jotka] Messiaassa Jesuksessa [ovat], ei mukaan lihan vaeltaville vaan mukaan Hengen.

[Room. 8:13] Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

[Gal. 6:7-8] Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iäisen elämän niittää.



Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita