Vaeltakaa Hengessä

03.05.2019

[Room. 7:14-25] Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Ja kiitos Jumalalle kautta Jesus Messiaan, meidän Herramme. Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

[Mitä ajattelet, että mahtoiko Paavali tehdä pieniä vai isoja hairahduksia /[syntejä]? Oliko Paavali yhtä lihallinen kuin esim. ne korinttolaiset, joille hän kirjoitti? Uskon, että Paavali ei tuossa tarkoita tekevänsä suuria hairahduksia /[syntejä], ja uskon, että hän ei ollut yhtä lihallinen kuin ne korinttolaiset. Ja uskon, että jakeessa 1.Tim 1:15 Paavali tarkoittaa niitä hairahduksia /[syntejä], joita hän teki ENNEN KUIN hänestä tuli Jesukseen uskova, hänhän vainosi Jumalan seurakuntaa ennenkuin hän tuli uskovaksi.

[1.Tim. 1:12] Ja kiitän häntä, joka antoi voimaa minulle, Messiasta Jesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa                                                                                                                    1.Tim. 1:15 Varma /[uskollinen] on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Messias Jesus tuli maailmaan vapahtamaan /[pelastamaan] hairahtuneisia /[syntisiä], joiden/[joista] ensimmäinen olen minä.                                                                                                                                                                                 1.Kor. 15:9 Sillä minä olen apostoleista vähäisin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska vainosin Jumalan seurakuntaa.

Tuntemattoman kirjoittajan opetusta suomennettuna: "Harhakäsitystä syntien samansuuruisuudesta, on yritetty todistaa jakeella Room. 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Kreikankielinen merkitys synnin tekemiselle on kirjaimellisesti osua ohi maalin. Tuo jae ei tarkoita, että synnit olisivat samansuuruisia Jumalan silmissä, se vain viittaa että kaikki meistä ovat osuneet ohi maalin. Ovatko kaikki synnit samansuuruisia Jumalan silmissä? Eivät ole. On myös fakta, että 3. Mooseksen kirjassa Jumala selvästi määrää rangaistukset tuomittaviksi tehdyn synnin vakavuuden mukaan. Ensimmäinen Korinttolaiskirje on spesifinen mainitsemalla eri syntejä, jotka pitävät katumattoman syntisen ulkona Jumalan kuningaskunnasta."

Kts myös Joh. 19:11, jossa on ilmaus hairahdus /[synti] suurempi /[suuri], ja kts Matt. 5:22.

[Jakeesta Joh. 19:11] Sentähden on sen  hairahdus /[synti] suurempi /[suuri].

[Matt. 5:22] mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä syyttä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: sinä tyhjänpäiväinen, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen.

[Rom. 8:1] Niin ei nyt siis ole kadotustuomiota niille [jotka] Messiaassa Jesuksessa [ovat], ei mukaan lihan vaeltaville vaan mukaan Hengen

[Room. 8:13] Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

[Kol 3:5] Kuolettakaa siis maanpäälliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta

[Gal 5:16-25] Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
Mutta jos Hengellä johdetaan-teitä, niin ette ole lain alla.
Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri Jumalan kuningaskuntaa.
Ja hedelmä Hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, rehtiys /[hyvänsuopuus], hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Sellaista vastaan ei ole laki. Ja ne, jotka [ovat] [sen] Messiaan, ristiinnaulitsivat lihan himoineen ja haluineen. Jos elämme Hengellä, Hengellä myös vaeltakaamme.

[Gal. 6 :7-8] Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iäisen elämän niittää.

[Gal. 6:14-15] Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin Herramme Jesus Messiaan rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle.
Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus

[Ef 4:22] you are to put off concerning the former behaviour the old man, that is corrupt according to the desires of the deceit,

[Ef. 4:24] ja pukea päällenne uusi ihminen, joka mukaan Jumalan on luotu totuuden vanhurskaudessa ja pyhyydessä

[Ef. 5:18] Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengessä,

[Eräs veli opetti, että uskova voi silti olla Hengessä vaeltava, vaikka ei olisikaan aivan piripintaan asti täynnä Pyhää Henkeä. Olen samaa mieltä. ]

[Matt. 25:1-13 ] Silloin on taivasten kuningaskunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
Mutta yösydännä kuului huuto: Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.
Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.
Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.
Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: Herra, Herra, avaa meille.
Mutta hän vastasi ja sanoi: Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.
Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä jona Ihmisen Poika tulee.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita