Pohdintoja muutamista asioista 2

15.01.2022

Juhani Laukkonen opettaa: 'Raamatussa on eräissä kohdissa kolme tapahtumasarjaa: historiallinen tapahtuma [heijastelee tulevaa], profetaalinen esitäyttymys [on jo tarkempi varjo lopullisesta] ja profetaalinen lopputäyttymys [tapahtumien lopullinen toteutuminen]. [Oma lisäys: arvelen myös, että Raamatussa on joissain asioissa esitäyttymys ja lopullinen täyttymys, ja että joissain ei ole esitäyttymystä.]

[Luuk 9:27] Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Jumalan kuningaskunnan.

[Mark. 9:1] Ja hän sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Jumalan kuningaskunnan tulleen voimassa.

Juhani Kuosmanen opettaa, että Jesus ei erehtynyt sanoessaan 'Tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan' [Matt. 16:28]. Juhani Kuosmanen opettaa: 'Kuuden päivän kuluttua tapahtui tulemuksen esinäytös kirkastusvuorella, kuten Pietari silminnäkijänä asian tulkitsi [2. Piet.1:16].'

[2.Piet. 1:16] Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jesuksen Messiaan voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.
1:17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt.
1:18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.
1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenisi ja ...
1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

[Matt. 16:27] Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.     16:28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan.     17:1 Ja kuuden päivän kuluttua Jesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
17:3 Ja katso, heille ilmestyivät Moses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.
17:4 Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jesukselle: Herra, meidän on tässä hyvä olla; jos tahdot, niin minä teen tähän kolme majaa, sinulle yhden ja Mosekselle yhden ja Eliaalle yhden.
17:5 Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä.
17:6 Kun oppilaat sen kuulivat, lankesivat he kasvoilleen ja peljästyivät kovin.
17:7 Niin Jesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: Nouskaa, älkääkä peljätkö.
17:8 Ja kun he nostivat silmänsä, eivät he nähneet ketään muuta kuin Jesuksen yksinään.
17:9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jesus varoitti heitä sanoen: Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennenkuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista.


[Mark. 8:38] Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.  9:1 Ja hän sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Jumalan kuningaskunnan tulleen voimassa.
9:2 Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät erilleen muista korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään;
9:3 ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä taida semmoiseksi valkaista.
9:4 Ja heille ilmestyivät Elias ynnä Mooses, ja nämä puhuivat Jeesuksen kanssa.
9:5 Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jesukselle: Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Mosekselle yksi ja Eliaalle yksi.
9:6 Sillä hän ei tiennyt, mitä sanoa, koska he olivat peljästyksissään.
9:7 Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä.
9:8 Ja yhtäkkiä, kun he katsahtivat ympärilleen, eivät he enää nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen, joka yksinänsä oli heidän kanssaan.
9:9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta hän teroitti heille, etteivät kenellekään kertoisi, mitä olivat nähneet, ennenkuin vasta sitten, kun Ihmisen Poika oli noussut kuolleista.

[Luuk. 9:26] Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.   9:27 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maistaisi kuolemaa ennen kuin olisivat nähneet Jumalan kuningaskunnan.  9:28 Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
9:29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
9:30 Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Moses ja Elias.
9:31 He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
9:32 Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa.
9:33 Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jesukselle: Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi. Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi.
9:34 Ja hänen tätä sanoessaan tuli pilvi ja peitti heidät varjoonsa; ja he peljästyivät joutuessaan pilveen.
9:35 Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä.
9:36 Ja äänen kuuluessa he huomasivat Jesuksen olevan yksin. Ja he olivat siitä vaiti eivätkä niinä päivinä ilmoittaneet kenellekään mitään siitä, mitä olivat nähneet.

Graham T. opettaa. 'Kirkastuminen ymmärretään yleisesti esimauksi Jesuksen paluusta kunniassaan. Tätä vahvistaa Pietarin jakeessa 16 käyttämä ilmaus tuleminen. Kreikan kielessä tämä sana on parousia ja sitä käytetään Jesuksen tulemisesta tai ilmestymisestä ilmauksessa toinen tuleminen. Kirkastuminen antaa esimakua Vanhan testamentin pyhistä, joita tässä edustavat Mooses ja Elia Jumalan kuningaskunnassa olevina. Kirkastuminen ilmentää myös Jesuksen ilmestymistä kirkkaudessaan, kun hänen kasvonsa loistavat kuin aurinko.'

 - - - -


Matt. 3:12 Jonka viskin on kädessänsä, ja hän on puhdistava puimatantereensa ja kokoava vehnänsä aittaan, ja ruumenet hän on polttava sammumattomalla tulella.

Matt. 13: 24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: Taivasten kuningaskunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa. 25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta vehnän sekaan ja meni pois. 26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin. 27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta? 28 Hän sanoi heille: Sen on vihamies tehnyt. Niin palvelijat sanoivat hänelle: Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen? 29 Mutta hän sanoi: En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana vehnääkin. 30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonkorjuuseen /[sadonkorjuuseen] asti; ja elonkorjuuaikana /[sadonkorjuuaikana] sanon elonkorjaajille /[sadonkorjaajille]: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta vehnä korjatkaa aittaani.

Katkelma Pulpit Commantary teoksesta koskien jaetta Matt. 13:30: ' First the tares. The tares are to be separated and gathered together before the wheat is garnered. And hind them in bundles to burn them: but gather [συνάγετε]. This word regards rather the destination, συλλέγειν the operation. The wheat into my barn [Matthew 3:12, notes]. Matthew 13:30.'

[Mieleeni on tullut ajatus, että tapahtuuko samoihin aikoihin tempauksen kanssa myös sellainen asia,  jossa Jumalan kuningaskunnasta kootaan kaikki houkuttelijat /[viettelijät] ja ne jotka tekevät vääryyttä, että he eivät jää maan päälle vihan aikakauteen, vaikka maan päälle viha aikakauteen jääkin muita ihmisiä??]

Matt. 13:36 Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen oppilaansa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: Selitä meille vertaus pellon lusteesta. 37 Niin hän vastasi ja sanoi: Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika. 38 Pelto on maailma; hyvä siemen ovat kuningaskunnan pojat /[lapset], mutta lusteet ovat pahan pojat /[lapset]. 39 Vihamies, joka ne kylvi, on paholainen; elonkorjuuaika /[sadonkorjuuaika] on aikakauden loppu /[täyttymys], ja elonkorjaajat /[sadonkorjaajat] ovat enkelit. 40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva tämän aikakauden lopussa /[täyttymyksessä]. 41 Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen kuningaskunnastaan kaikki houkuttelijat  /[viettelijät] ja ne jotka tekevät vääryyttä, 42 ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. 43 Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä kuningaskunnassa niinkuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon.

[Matt. 13:47-50] Vielä taivasten kuningaskunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja. Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois. Näin on käyvä aikakauden lopussa /[täyttymyksessä]; enkelit lähtevät ja erottavat huonot vanhurskaista ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.


Juhani Laukkonen siteeraa jaetta Matt. 24:3 ja opettaa: 'Kreikankielinen sana "AION" = aika, aikakausi, ajanjakso, pitkä aika, maailmanaika, iäisyys.' [Sana aion on käännetty v. 1938 käännöksessä sanalla maailma tuossa jakeessa Matt. 24:3.]

[Matt. 24:3, DBY] And as he was sitting upon the mount of Olives the disciples came to him privately, saying, Tell us, when shall these things be, and what is the sign of thy coming and the completion of the age?

[Matt. 24:3, ESV] As he sat on the Mount of Olives, the disciples came to him privately, saying, "Tell us, when will these things be, and what will be the sign of your coming and of the end of the age?"

[Myös mm. jakeessa Matt. 28:20 on kreikan sana aion]

Matt 28:20 opettavina heitä pitämään kaikki, mitä käskin teille. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät aikakauden loppuun /[täyttymykseen] asti. Amen.

Matt. 24:14 Ja tämä kuningaskunnan evankeliumi tullaan-saarnaamaan kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Vilho H. opettaa: 'Sitten tulee loppu, siis tämän aikakauden loppu.'

Jouko Koistinen opettaa koskien lukua Matt 24: ' Luvun 24 jakeissa 4 – 14 Jeesus kohdistaa opetuksensa kristilliselle seurakunnalle. Huomaa, että tuo jaksohan päättyy enteilevästi sanoihin: Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.  Siinähän oikeastaan selvästi sanotaan, että pakanoiden aikakausi täyttyy ja uskova seurakunta otetaan pois.'

Jouko Koistinen opettaa: 'Jakeissa 15 – 28 Jeesus kohdistaa opetuksensa juutalaisille.'  ' Jakeesta 32 eteenpäin Jeesus alkaa uudestaan puhua yleisellä tasolla Hänen tulemukseensa liittyvistä asioista ja kehottaa omiaan valvomiseen. Hän täydentää opetustaan vielä vertauksilla viisaista ja tyhmistä neitsyistä, sekä palvelijoille uskotuista leivisköistä jne.'

Matt. 24:1 Ja Jesus lähti ulos temppelistä ja meni pois; ja hänen oppilaansa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle temppelin rakennuksia 2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta.' 3 Kaksi päivää ennen ristiinnaulitsemista oppilaat kysyivät Jesukselta: 'Sano meille: Milloin nämä tulee-tapahtumaan? Ja mikä on sinun tulemuksesi ja aikakauden lopun /[täyttymyksen] merkki?'

Katkelma Barnes' Notes on the Bible teoksesta koskien jaetta Matt. 24:3:  'There are three questions here:

1. when those things should take place

2. what should be the signs of his own coming

3. what should be the signs that the end of the world was near

To these questions He replies in this and the following chapters.'

[Mielestäni sana world olisi hyvä korvata sanalla age tuossa edellisessä tekstissä.]

 Petri opettaa: 'Pyhäkön rakennuksilla tarkoitetaan tässä temppeliä ja sen rakennuksia. Huomaa ettei Jeesus puhunut pelkän temppelin tuhoutumisesta, joka kyllä myös tuhotaan [ja tuhottiin], vaan myös kaikkien temppelin rakennuksien tuhoutumisesta. Muuri kuului osana temppelin rakennuksiin. Osa muuria on vielä pystyssä, eli sen tulee kaatua ja tuhoutua Jeesuksen sanojen mukaan. '

Wikipediassa kerrottiin: 'Länsimuuri [hepr. ‏]הַכֹּתֶל הַמַּעֲרָבִי‎, joka tunnetaan myös nimellä Itkumuuri eli Valitusmuuri, on vanha kalkkikivinen muuri Temppelivuoren länsilaidalla Jerusalemissa. Tavallisesti Länsimuuriksi eli Itkumuuriksi nimitetty muuri on vain pieni osa paljon pidemmästä muurista, jota myös kokonai­suu­des­saan sanotaan Länsimuuriksi. Muurin rakennutti Herodes Suuri vähän ennen ajan­laskun alkua osana Jerusalemin toisen temppelin laajennus­töitä. Luonnostaan jyrkkärinteinen Temppelivuori laajennettiin suureksi suora­kulmaiseksi tasanteeksi jotta saataisiin lisätilaa varsinaiselle temppelille ja sen lisä­rakennuksille. Muurin uskotaan olevan temppelin ainoa säilynyt osa.'

[Matt. 24:4-34, v. 1938 käännös hieman korjattuna] 24:4 Silloin Jesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Messias', ja he eksyttävät monta. 6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. 7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja kulkutauteja ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. 8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua. 9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. 10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. 11 Ja monta valeprofeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12 Ja sentähden, että vääryys lisääntyy, kylmenee monien rakkaus. 13 Mutta se joka kesti loppuun asti se on tuleva pelastetuksi /[vapahdetuksi] 14 Ja tämä kuningaskunnan evankeliumi tullaan-saarnaamaan kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu. 15 Kun sitten näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - 16 silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; 17 joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, 18 ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. 19 Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! 20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. 21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. 22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. 23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Messias', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. 24 Sillä valemessiaita ja valeprofeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. 25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. 26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko. 27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus. 28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat. 29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. 30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. 31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. 32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. 34 Totisesti minä sanon teille: se sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

[Matt. 24:9, YLT ] then they shall deliver you up to tribulation, and shall kill you, and ye shall be hated by all the nations because of my name.

Juhani Kuosmanen opettaa viitaten jakeisiin Matt. 24:15, Dan. 8:19 ja 11:36, että Jerusalemin pyhäkön häpäisy tapahtuu viimeisenä vihan aikana.

Petri  opettaa: 'Hävityksen kauhistus on sitaatti Danielin kirjasta ja hävitys sana Danielissa [Dan 11 ja 12 luvuissa] on shiqquts, joka tarkoittaa inhottavaa, epäjumalanpalvelusta, epäjumalaa sekä inhottavaa [saastaista] asiaa. Kauhistus [shamem] samoissa kohdin Danielissa tarkoittaa tuhoa, hämmästystä, alastomuus ja autio.

Tämä kauhistuksen hävitys tulee seisomaan pyhässä paikassa, eli siinä missä on temppelin paikka Jerusalemissa. Seisova sana tarkoittaa seisomista, mutta myös jonkun asettamista johonkin. Eli lopun aikana Jerusalemiin asetetaan epäjumalanpalvelus temppelin paikalle, jonka seurauksena tulee kauhistus eli tuho. Tämä nimenomaan tarkoittaa lopun aikaa eikä vuotta 70 jKr. niin kuin yleisesti on opetettu.' /--/ 'Uskon että juutalaiset rakentavat kolmannen temppelin vanhaan paikkaan.'

Petri opettaa: 'Hävityksen kauhistuksen pystyttämisen jälkeen on tuleva suuri ahdistus, jollaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule. Tämä kumoaa sen että kyseisen jaejakson ajankohta olisi vuonna 70 jKr. Sillä vuonna 70 jKr. tapahtunut Jerusalemin tuho ei ole ollut maailman suurin ahdistuksen aika, mutta lopun aikana se tulee sitä olemaan. Tämä ajankohta sopii siis siihen, jolloin kaikki kääntyvät Israelia vastaan ja Israelia vastaan hyökätään. /--/ Näistä tuhon päivistä selviytyy kolmas osa juutalaisia, jotka kaikki vastaanottavat pelastuksen Messiaassa Jeesuksessa. Jeesus sanoi ellei niitä päiviä olisi lyhennetty ei mikään liha pelastuisi, mutta valittujen tähden ne lyhennetään.'

Petri opettaa:  '70 jKr. tapahtunut hävitys ei ole ollut maailman suurin ahdistus, vaan se on tulossa viimeisinä päivinä Jaakobin ahdistuksen aikana, jolloin kansakunnat kääntyvät Israelia vastaan. /--/ Jae 21 kertoo milloin tapahtuu jae 20, eli eivät ne ole irti revitty toisistaan, vaan ovat selkeästi tuotu esiin, jossa 20 kertoo mitä tapahtuu ja 21 milloin se tapahtuu.' [Petri viittaa tuossa lukuun Matt. 24.]

Juhani Kuosmanen opettaa: 'Jeremia puhuu 'Jaakobin ahdistuksen ajasta [Jer. 30:7] ja Daniel 'ahdistuksen ajasta' [Dan. 12:1]. Uudessa testamentissa sanaa 'suuri ahdistus' on käytetty kolme kertaa.

Matt. 24:32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

Pidän mahdollisena [kuten myös Osmo H.],  että viikunapuun oksien puhkeaminen jakeessa Matt. 24:32 ei viittaa Israelin valtion itsenäistymiseen, vaikka monet sellaista opettavatkin, ja pidän mahdollisena, että viikunapuu siinä jakeessa ei viittaa Israelin valtioon.

Sana hoytos, joka on käännetty sanalla tämä jakeessa Matt. 24:34 v. 1938 käännöksessä, on määritelty Strong's Concordance:ssa seuraavasti: 'οὗτος hoûtos, hoo'-tos; from the article G3588 and G846; the he [she or it], i.e. this or that [often with article repeated]:-he [it was that], hereof, it, she, such as, the same, these, they, this [man, same, woman], which, who.' Mielestäni vaikuttaa siltä, että sana hoytos on mahdollista kääntää sanalla tuo tai sanalla se, että sana 'tämä' ei välttämättä ole hyvä käännös sanalle hoytos jakeessa Matt. 24:34.

Petri opettaa: 'Jeesuksen sanat; tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat tarkoittaa sitä sukupolvea, joka näkee lopun ajan tapahtumat ja Israelin pelastumisen. Sillä hetkellä maan päällä oleva sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki täyttyvät.'

Matt. 24:3 Kaksi päivää ennen ristiinnaulitsemista oppilaat kysyivät Jesukselta: 'Sano meille: Milloin nämä tulee-tapahtumaan? Ja mikä on sinun tulemuksesi ja aikakauden lopun /[täyttymyksen] merkki?

Matt. 24:34 Totisesti minä sanon teille: se sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Pekka Reinikainen opettaa: 'Jeesus viittasi useisiin tapahtumiin, joiden tärkein tunnusmerkki oli, että sama sukupolvi tulisi ne näkemään.'

[Kenties tarpeeton tieto tähän yhteyteen, mutta laitan sen kuitenkin: jakeessa Matt. 24:34 oleva sana genea tarkottaa sanakirjan mukaan mm. sukua ja sukupolvea. Bo G. opettaa: 'Alkukielen sana genea tarkoittaa paitsi sukupolvea myös sukukuntaa, ja Jeesus käyttää sitä usein kansastaan ja aikalaisistaan juuri tässä laajemmassa merkityksessä.']


[Luuk. 21:34-36] Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.

VALVOKAA, VALVOKAA...

Mat. 24:36-51 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei ole tiennyt kukaan, eivät taivaiden enkelit, paitsi Isäni ainoana /[yksin]. Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva. Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.  Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan. Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee. Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
Mutta jos huono palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

[Matt. 25:31-46] Mutta kun Ihmisen Poika tulee kunniassaan ja kaikki ne pyhät enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu valtaistuimelle kunniansa.
32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, ja vuohet vasemmalle.
34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se kuningaskunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minä janosin, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut luoksenne;
36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.
37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoavana ja annoimme sinulle juoda?
38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut?
39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: totisesti sanon teille: kaikki, mitä teitte yhdelle näistä veljistäni vähimmistä, [sen] minulle teitte.
41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iäiseen tuleen, joka on valmistettu paholaiselle ja hänen enkeleillensä.
42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua luoksenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastomana tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.
46 Ja nämä menevät pois iäiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iäiseen elämään.

Eräs opettaja opettaa [suomennettu] viitaten jakeisiin Matt. 25:35 ja 25:42 :'minun oli nälkä, se on, minun oppilaillani ja seuraajillani oli. '
Matt. 25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: Totisesti sanon teille: kaikki, mitä teitte yhdelle näistä veljistäni vähimmistä, [sen] minulle teitte
Huomaa sana veljistäni tuossa jakeessa 25:40.
Luen Jesuksen veljiksi ja veljikseni Jesus Messiaaseen uskovat. [Lue Heb. 2:11-13, Heb. 2:17, Room 8:9, Ef. 3:17, Joh 1:12.] Uskon, että vain uskovat ovat Jesuksen veljiä.

Luuk 17:28 Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, 29 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, 30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Luuk.17:34 Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

[Finbiblen kääntäjän huomautus koskien jaetta 17:34: Miestä  -sanaa ei ole alkutekstissä.]

[Ilm 2:5] Muista siis, mistä olet langennut, ja kadu, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi äkillisesti ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet kadu.

[Ilm. 3:2-5] Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja kadu. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen
Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset.
Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä

[Ilm. 16:15] Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi

[1.Tess. 4:14-18] Sillä jos uskomme, että Jesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.  Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Messiaassa kuolleet nousevat ylös ensin;  sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.  Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

[2.Tess. 2:2, YLT] that ye be not quickly shaken in mind, nor be troubled, neither through spirit, neither through word, neither through letters as through us, as that the day of Christ hath arrived

[2. Tess. 2:2-3, HNV] not to be quickly shaken in your mind, nor yet be troubled, either by spirit, or by word, or by letter as from us, saying that the day of Messiah had come.  Let no one deceive you in any way. For it will not be, unless the departure comes first, and the man of sin is revealed, the son of destruction,

Johan Malan opettaa: 'Antikristuksen [synnin ihmisen] ilmestyminen voi tapahtua vasta Kristuksen todellisen seurakunnan lähdön jälkeen.
Lähtö [engl. departure, kreikaksi apostasia] jakeessa 2.Tess. 2:3 edeltää antikristuksen ilmestymistä. Sanan apostasia kääntäminen sanoilla rebellion [kapina], apostasy [luopumus, harhaoppi] tai falling away [luopumus] useimmissa englantilaisissa Raamatuissa on valitettavaa, koska nämä ovat sekundäärisiä eli johdettuja tämän sanan merkityksiä. Sen ensisijainen merkitys on lähtö, joka tässä jakeessa viittaa seurakunnan tempaukseen.'

Jonathan Brentner opettaa: 'Viime vuosina kreikan sana apostasia jakeessa 2. Tess. 2:3:ssa on saanut lisääntynyttä huomiota. Perinteinen näkemys on, että se viittaa lähtöön raamatullisesta uskosta, kuten näemme kaikissa [KJV:ta] uudemmissa englanninkielisissä käännöksissä, mutta näin ei ole ollut aina.

Varhaisimmat englanninkieliset käännökset käänsivät sanan apostasia "lähdöksi", kuten fyysisessä poistumisessa paikasta. KJV:n kääntäjät kuitenkin muuttivat tämän; he katsoivat, että apostasia on hengellinen "luopuminen" ja kääntäjät ovat siitä saakka seuranneet heidän johtoaan.'

'Kirjassaan The Falling Away tri. Andy Woods esittää todisteet, että sana apostasia jakeessa 2. Tess. 2:3 on fyysinen lähtö eikä uskosta luopuminen. Kreikan sana apostasia tarkoittaa yksinkertaisesti "poistua" tai "lähteä". Vain tutkimalla, miten sanaa on käytetty sen välittömässä kontekstissa, voidaan päätellä mistä lähdetään ja onko kyseessä hengellinen vai fyysinen lähtö.

Uuden testamentin kirjoittajat käyttivät sanan apostasia verbimuotoa 15 kertaa. Kuten tohtori Woods huomauttaa: "Vain kolme kertaa se tarkoittaa hengellistä lähtöä. Loput 12 kertaa se tarkoittaa selvästi fyysistä lähtöä, kuten esim. Luuk. 2:37: '...ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä.'"

'Vahva todiste fyysisen lähdön puolesta tulee välittömästä kontekstista. Luku 2. Tess. 2 alkaa näillä sanoilla: "Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä..."[jae 1]. Paavali aloittaa tämän kohdan [jakeet 1-12] viittauksella tempaukseen. Tämän perusteella on varmaa, että kaksi jaetta myöhemmin hänellä on edelleen mielessään Herran ilmestyminen viemään meidät kotiin.

Sanan apostasia käyttäminen jakeessa 2. Tess. 2:3 fyysisenä lähtönämme tempauksessa on täysin johdonmukaista välittömän ja kokonaiskontekstin kannalta. Ajatusta hengellisestä poistumisesta uskosta ei löydy mistään; Paavali ei viittaa siihen missään ensimmäisessä eikä toisessa tessalonikalaiskirjeessä.'


Juhani Kuosmanen opettaa:  'Ylöstempaaminen tapahtuu yllättäen. '

Juhani Kuosmanen opettaa: 'Jeesuksen tulemuksessa on kaksi vaihetta:

1. Jeesus tulee noutamaan seurakunnan, jolloin hän tulee pilviin [1.Tess. 4.16, 17] , ylöstempaa seurakunnan ja vie sen Kristuksen tuomioistuimen eteen. '

'2. Jeesus tulee seurakunnan ja enkelien kanssa maan päälle  [Öljymäelle].'

Juhani Kuosmanen opettaa, että  näiden vaiheiden välissä on vihan aika.

Juhani Laukkonen opettaa: 'Jaakobin ahdistuksen [joka on myös sama kuin vihan ja suuren ahdistuksen aika] jälkeen Jeesus tulee Öljymäelle.

Juhani Kuosmanen opettaa: 'Ne Vanhan testamentin esikuvat, jotka puhuvat Jeesuksen tulemuksesta, vahvistavat järjestyksen. Eenok temmattiin ennen vedenpaisumusta ja Loot ennen Sodoman hävitystä, ja Joosefin kaksi poikaa, jotka kuvaavat juutalaisista ja pakanoista kuvaavaa seurakuntaa, syntyivät ennen seitsemää nälkävuotta eli 'suurta vaivaa'.

Juhani Kuosmanen opettaa, että Danielin mukaan viha on ajanjakso [Dan. 8:13, 14, 17, 19, 11:36]. 'Daniel puhuu 'viimeisestä vihan ajasta' [Dan. 8:19] tai vihan ajasta [11:36].  Jesaja käyttää sanoja viha [26:20, 34:2-4] tai riutumus [24:16,17]. Juhani Kuosmanen opettaa: 'Vihan aika alkaa sinettituomioilla ja päättyy ns. Harmageddonin taisteluun.'


Juhani Laukkonen opettaa: 'TEMPAUKSEN JÄLKEEN TULEE JOKSIKIN AIKAA YÖ, JOLLOIN EI KUKAAN VOI TYÖTÄ TEHDÄ

On kyse hengellisestä yöstä, josta Jeesus mainitsi.'

Aam. 8:11-12 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän. Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; he samoavat etsien Herran sanaa, mutta eivät löydä.

Jes.29:11-12 Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu", ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea."

MIKÄ VOIMA MAAILMASSA ON NIIN SUURI, ETTÄ SE VOI ESTÄÄ TÄYDELLISTÄ PIMEYTTÄ - ANTIKRISTUKSEN VALTAANNOUSUA?

Ainoa voima joka pidättää valheen kaikkea voimaa - antikristusta - on Pyhä Henki. Ja koska Pyhä Henki ja Morsian sanovat - Tule!'

Pyhä Henki ja Morsian, jotka sanovat "Tule!" poistuu täältä maan päältä - ajaksi.

Tämän vuoksi Pyhä Henki ja Morsian ovat yhtä maan päällä.

Ilm.22:17,20 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!

Kun Pyhä Henki on vienyt seurakunnan Kotiin, viholliselta poistuvat kaikki valheihmeiden esteet - väärä profeetta ja antikristus nousevat valtaan.

PYHÄ HENKI PALAA TAKAISIN, JA JUUTALAISIA JA PAKANOITA TULEE USKOON, JA HE OVAT TULEVAN 1000-VUOTISEN VALTAKUNNAN ENSIMMÄISET ASUKKAAT.

Antikristuksen vainot ja vaikeat ajat eivät voi estää ihmisten uskoontuloa, kun Pyhä Henki palaa takaisin ja 144 000 juutalaista lähtee julistamaan valtakunnan evankeliumia - kaikille kansoille. Koko juutalainen jäännös pelastuu Jaakobin ahdistuksen aikana.

Room.11:25-27 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä

Apt.15:14-17 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu: 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn, että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee.'

Katkelma Meyer's NT Commentary teoksesta koskien jaetta Ap.t. 2:16-17 :'The first Messianic effusion of the Spirit at Pentecost was the beginning of this fulfilment, the completion of which is in the course of a progressive development that began at that time with Israel, and as respects its end is yet future... ' [En tiedä milloin se Joelin kirjassa mainittu asia, että Jumala vuodattaa Henkensä kaiken lihan päälle, saa lopputäyttymyksensä.]

Juhani Kuosmanen opettaa, että ensimmäinen ylösnousemus päättyy vihan ajan loppupuolen pyhien herättämiseen [Ilm. 14:11,12, 15:2, 20:4-6]. 'Ensimmäinen  ylösnousemus on elämän ylösnousemus [Joh. 5.29], jossa on useita vaiheita. Niin kuin Israelin sadonkorjussa oli kolme päävaihetta, esikoislyhde, varsinainen sadonkorjuu ja jälkikorjuu, niin on myös elämän ylösnousemuksessa: Jeesus eli esikoislyhde [1. Kor. 15:23], seurakunta eli varsinainen sato ja vihan ajan pyhät eli jälkikorjuu.'

Joel 2:30 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
2:31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Jhwh:n päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
2:32 Ja jokainen, joka huutaa /[kutsuu] Jhwh:n nimen puoleen, pelastuu /[pääsee pakoon]. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Jhwh on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Jhwh kutsuu.

Joel 3:15 Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.

Ilm. 6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
6:10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
6:11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.
6:12 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
6:13 ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
6:14 ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

Ilm. 7:1 Senjälkeen minä näin neljä enkeliä seisovan maan neljällä kulmalla ja pitävän kiinni maan neljää tuulta, ettei mikään tuuli pääsisi puhaltamaan maan päälle eikä meren päälle eikä yhteenkään puuhun.
7:2 Ja minä näin erään muun enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joille oli annettu valta vahingoittaa maata ja merta,
7:3 ja sanoi: "Älkää vahingoittako maata älkääkä merta, älkää myös puita, ennenkuin me olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijain otsaan."
7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
7:5 Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
7:6 Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
7:7 Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
7:8 Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta."
7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
7:12 sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
7:13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

Jouko Koistinen opettaa: 'Usein kuulee kysyttävän, monennessako sinetissä olemme tällä hetkellä menossa? Vastaukseni siihen on, että vielä ei ole ensimmäistäkään sinettiä avattu, koska ensimmäinen sinetti on Antikristuksen ilmaantuminen maailman poliittiselle näyttämölle. Antikristus ei vielä silloin saa koko maailmaa valtansa alle, mutta hän tulee lujittamaan valtaansa sotien kautta, jotka toinen sinetti avaa.'

Lars E. opettaa koskien Raamatun profetaallista sanaa. "Monesti on kovin vaikeaa ymmärtää Raamatun profetaallista sanaa ennekuin se on täyttymässä. Sitten me tajuamme, tämä on se mitä puhuttiin profeettojen kautta, nyt tiedämme mistä tässä on [kyse]."

[Mitä ajattelet, onko seurakunta jo temmattu silloin ylös kun jakeessa Matt. 24:15 mainittu asia tapahtuu? Ja onko jakeessa Matt. 24:21 mainittu suuri ahdistus eri kuin jakeessa Matt. 24:9 mainittu ahdistus? Entä onko vihan aika eri aikakausi kuin se aikakausi [aion], johon jakeessa Matt. 24:3 viitataan, vai eikö ole eri aikakausi? Tarkotetaanko jakeessa Joh. 11:24 aikakauden viimeistä päivää? Muuten, pidän mahdollisena, että Karitsan häät eivät ala välittömästi seurakunnan ylöstempaamisen jälkeen.  Ja lisäksi olen lukenut opetettavan, että Messiaalla on vain yksi morsian, ja että meidät on kihlattu hänelle yhtenä seurakuntana [kts. 2Kor. 11:2], ei yksittäisinä uskovina, katolinen opetus on kai vääristänyt tuotakin asiaa. [Ilm. 19:7] Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut]

Joh. 11:23-24 Jesus sanoi hänelle: Sinun veljesi on nouseva ylös. Martta sanoi hänelle: Minä tiedän hänen nousevan ylösnousemuksessa, viimeisenä päivänä

1.Kor. 15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Vilho Hartonen kirjoittaa: 'Muutamat väittävät , että 1.Kor. 15:52:ssa mainittu viimeinen pasuuna olisi sama kuin Ilmestyskirjan viimeinen pasuuna. /--/ Niin ei voi olla, se on sula mahdottomuus. Ja edellä mainitussa kohdassahan ei sanotakaan 'seitsemännen pasunan soidessa' vaan 'viimeisen pasunan' soidessa.

Mikä on tuo viimeinen pasuuna, sitä ei voi sanoa ehdottomalla varmuudella.'

[Tarkotetaanko jakeessa 1. Kor. 15:52 aikakauden viimeistä pasuunaa? Onko Ilmestyskirjassa mainitut pasuunat eri aikakauden pasuunia?]

Vilho Hartonen opettaa: 'Enkeli ilmoitti Danielille, että kuluu seitsemänkymmentä vuosiviikkoa, ja niin Israel pääsee entiselleen; luopumus päättyy, synti lukitaan sinetillä, ja pahat teot sovitetaan, iankaikkinen vanhurskaus tuodaan ja kaikkein pyhin voidellaan.

Meidän on ensiksi huomattava, että nämä seitsemänkymmentä vuosiviikkoa jakautuvat kolmeen ryhmään: 7 vuosiviikkoa - 62 vuosiviikkoa - I vuosiviikko.

Tämä 70 vuosiviikkoa käsittävä ajanjakso alkoi silloin, kun annettiin käsky Jerusalemin uudelleenrakentamisesta kuningas Artahsastan aikana [Neh. 2:1] Historiallisten tietojen mukaan rakentaminen kesti 49 vuotta, siis seitsemän vuosiviikkoa. Voideltu, Kristus, surmattiin siitä kuluneiden 62 vuosiviikon [434 vuoden] kuluttua. Silloin oli kulunut yhteensä 69 vuosiviikkoa.

Nyt on siis jäljellä vielä yksi vuosiviikko. Missä se on?

Täytyy olla niin, että kun Israel hylkäsi Kuninkaansa ja ristiinnaulitsi Hänet, juutalaisten ajanlasku pysähtyi.

Eräs saksalainen jumaluusoppinut on sanonut: 'Kun Israel ristiinnaulitsi Kristuksen, heidän kellonsa pysähtyi. Mutta kun he alkavat uskoa Häneen" ja jälleen kunnioittavat Kuningastaan, se alkaa käydä uudestaan. '

Nyt tuli pitkä, noin kahdentuhannen vuoden pituinen ajanjakso 69. ja 70. vuosiviikon väliin, siis aika Kristuksen kuolemasta seurakunnan ylösottoon asti.

Edellytämme tällä kahdellatuhannella vuodella, että Jeesus tulee jo pian noutamaan pois seurakuntansa, kuten uskommekin tapahtuvan.

Silloin on jäljellä vain se vuosiviikko, josta Dan. 9:27:ssä sanotaan: Ja hän [antikristus] tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse. '

- - -

David P. opettaa, että hebrean sana jom voi tarkoittaa jotakin 24 tunnin ajanjaksosta kokonaiseen aikakauteen. David P. käyttää esimerkkinä, että englannin kielessäkin käytetään sanaa päivä samalla tavalla. Hän opettaa:' Jos sanon, että hevosen ja kärryn päivä on mennyt ja traktorin päivä on tullut, en puhu 24 tunnin päivistä ensinkään, vaan käytän sanaa päivä tarkoittamassa aikakautta'. David P. opettaa koskien ilmausta Herran päivä, että 'Tällöin Herralla on päivänsä, ihmisellä on ollut päivänsä. Se on kokonainen aikakausi, ei 24 tuntia. Herran päivä, se on hänen päivänsä tällöin. Herran päivä tulee, ja maailma näkee, että tällöin on hänen päivänsä, ihmisen ylpeyden ja ahneuden päivä on ohi, ja Jumalan pyhyyden päivä on täällä.'


 - - - - -

Vilho Hartonen pohtii: 'Mutta missä ylösnousseet kirkastetut pyhät  ovat tuhatvuotisen valtakunnan aikan? Tästä niinkuin monista muistakin Ilmestyskirjan tapahtumista on erilaisia käsityksiä.  /--/ Omasta puolestani olen sitä mieltä, että seurakunta on uudessa Jerusalemissa ja ottaa sieltä käsin osaa valtakunnan hallintaan Herransa kanssa.

Raamatussa ei sanota selvästi, ovatko nämä pyhät jossakin yhteydessä maan asukkaisiin ja maahan. /--/ Sitä en kuitenkaan usko, että he asuisivat yhdessä maan päällä olevien kanssa tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Sellaiseen käsitykseen Raamattu ei anna aihetta.'

- - -  - - - - - - - -

Mistä Kain ja Abel saivat vaimot?  Pauli R. opettaa seuraavasti: 'Raamattu sanoo, että Adam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Ensimmäisen ihmisparin kyseessä ollen ainoa mahdollisuus oli, että sisarukset avioituivat keskenään.

Vielä myöhemminkin esimerkiksi Saara oli Abrahamin sisarpuoli. Tämän jälkeen Mooseksen laissa lähisukulaisten avioliitot degeneroitumisen tähden kiellettiin. '

 - - - -


Pekka Reinikainen opettaa: 'Seetin aikaan ruvettiin huutamaan avuksi Herran nimeä. Seetin jälkeläisten sukuluettelo on kirjattu Genesiksen 5. lukuun.'/--/ 'Kainin ja Seetin suvut olivat aluksi menossa aivan eri suuntiin ja tämän vuoksi Seetin jälkeläisiä voitiin kutsua Jumalan lapsiksi [pojiksi], sillä esimerkiksi Jumalan yhteydessä kolmesataaa vuotta vaeltanut Hanok oli myös Seetin sukua samoin kuin Herrasta puhunut Lemek [5:29] [eri Lemek kuin Kainin suvun Lemek [4:18] ja Nooa.' Pekka Reinikainen opettaa, että Seetin jälkeläiset joutuivat kuitenkin Kainin tyttärien lumoihin.  Pekka Reinikainen opettaa koskien jaetta 1.Moos. 6:1-2 seuraavasti: ' 'Jumalan Pojat' viittaa tässä yhteydessä ilmeisesti Seetin jälkeläisiin.' Pekka Reinikainen opettaa: 'Psalmeissa puhutaan samoin Jumalan lapsista [Ps. 29:1; 73:15; 80:18], ja 5. Mooseksen kirja viittaa myös Jumalan lapsiin [5.Moos. 32:5], samoin kuin Hoos. 1:10 ja 1.Joh. 3:10.'

Pekka Reinikainen opettaa: 'Kuudennen luvun neljännessä jakeessa mainitut 'jättiläiset' [Nepilim], jotka syntyivät näistä jumalattomista liitoista, olivat väkivaltaisia ryöväreitä. Sanan 'jättiläinen' hepreankielinen juuri  napal tarkoittaa käydä kimpuun, hyökätä. Luther kutsuu heitä sattuvasti 'tyranneiksi'. Nämä 'jättiläiset' olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita [6:4]. Heidän maineensa perustui väkivaltaisuuteen ...' /--/ Käännös jättiläinen on valitettava ja perustuu Septuagintaan.'

 - - - -

Alussa Jumala loi

Uskon, että ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Kalasta ei ole tullut matelijaa eikä matelijasta lintua tai nisäkästä, eikä apinasta ihmistä. Mutta uskon, että on muodostunut uusia rotuja, [joita jotkut tahtovat nimittää myös 'uusiksi lajeiksi'], esim., että Jumalan luomasta koiraeläimestä on muodostunut mm. sudet, koirat, sakaalit, naalit, ketut ja supikoirat. Uskon myös, että eliökunnassa tapahtuu rappeutumista, eikä monimutkaisemmaksi kehittymistä. Uskon, että Jumala loi Adamin ja Eevan, mutta että Jumala ei ole erikseen luonut jokaisen ihmisen ruumista, mutta on luonut jokaisen ihmisen sielun.

Uskon mm., että Jumala loi alkuperäisen lammaseläimen, josta muodostui lampaat, argaalit ja muflonit. Uskon, että Jumala loi alkuperäisen nautaeläimen, josta ovat muodostuneet ainakin lehmät, biisonit, puhvelit, visentit ja jakit. Uskon, että Jumala loi alkuperäisen hirvieläimen, josta ovat muodostuneet ainakin hirvet, kauriit ja peurat. Uskon, että Jumala loi alkuperäisen näätäeläimen, josta ovat muodostuneet ainakin näädät, mäyrät, ahmat, kärpät, lumikot, hillerit, saukot , hillerit ja minkit. Uskon, että Jumala loi alkuperäisen sikaeläimen, josta ovat muodostuneet siat ja pekarit. Uskon, että Jumala loi alkuperäisen karhueläimen, josta ovat muodostuneet karhut ja pandat.

Lääkäri Pekka Reinikainen opettaa: 'Luonnossa tapahtuu muutoksia.' 'Luodut lajit rikkaine geenistöineen sopeutuvat luonnonnoloihin.' 'Luotu kantamuoto sisältää perimässään muuntelumahdollisuuksien kirjon.'   [Oma huomautukseni: uskon, että osa muuntelusta on  geenistöjen köyhtymistä, haitallisia mutaatioita ja muuta rappeutumista. Arvelen, että mahdollisuus huonoihin muunnoksiin tuli mukaan sen jälkeen, kun Edenin paratiisissa ihminen lankesi syntiin  olemalla tottelematon Jumalalle siten, että söi hyvän ja pahantiedon puusta, ja sen takia Jumala lausui kirouksen. ] Joosua Danson opettaa:' Raamattu kertoo kuinka Adamin syntiinlankeemus johti koko luomakunnan rappeutumisen alkuun Jumalan kirouksen tuloksena. On kuitenkin huomioitavaa, että kirouksen langettamisen aikoihin kaikkien eläinten genomi oli täydellinen, eikä siinä ollut tapahtunut minkäänlaista rappeuttavaa muutosta.' Pekka Reinikainen opettaa:  'Eliöiden perimässä oleva sopeutumismahdollisuuksien kirjo antaa luonnonolosuhteille mahdollisuuden valita.' 'Sopeutumisen ja ominaisuuksien täytyy siis olla jo olemassa eläinpopulaation geenivarastossa, ennen kuin luonnonvalinta voi valita niistä kuhunkin ekologiseen tilanteeseen sopivimman. Luonnonvalinta ei siis voi selittää uusien ominaisuuksien alkuperää, koska niiden täytyy olla jo olemassa, ennen kuin luonto voi valita niistä.'


Pekka Reinikainen tuo esille, että esimerkiksi jos jokin seutu muuttuu ilmastoltaan kuivemmaksi, niin sellaiset kasvit, joiden geenivarastossa on perinnöllisen muuntelun mahdollisuus olemassa juuren pidentämistä tai lehden pinnan rakenteen muuttamista varten, reagoivat ilmaston muuttumiseen kuivemmaksi kasvattamalla syvemmälle ulottuvat juuret tai vahakerroksen lehtien päälle. 'Kasvityypin geenistössä siis täytyy jo olla valmiina geeni, joka rakentaa pitemmän juuren, ja geeni, joka on ohjelmoitu valmiiksi erilaisen lehden tekemistä varten.'

Siegfried Schererin ja Reinhard Junkerin kirjoittamassa kirjassa kerrotaan tapaus Etelä-Englannista, jota voidaan pitää kyseisten kasvien luonnollisena muunteluna: 'Raskasmetallien saastuttamilla kaivosalueilla maat ovat niin saastuneita, että tuulen sinne tuomat siemenet eivät yleensä idä tai alkaessaan itää, kuolevat nopeasti. Muutamat harvat yksilöt kykenevät kuitenkin kasvamaan ja lisääntymään. Niiden jälkeläisetkin kykenevät kasvamaan myrkytetyllä maalla. Geneettiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kuonakasassa kasvavat kasvit tuskin [tai ei ollenkaan] kykenevät risteytymään ympäristön myrkyttömillä alueilla olevien muotojen kanssa, joista ne polveutuvat. '

'Edellä mainittuja kaivosten kuonakasoissa kasvavia kasveja tutkittiin geneettisesti.' 'Kasvit, jotka kasvavat myrkytetyllä maaperällä eivät ole saaneet mitään uusia ominaisuuksia. Kyky sietää myrkkyjä oli niissä jo valmiina ennekuin ne joutuivat myrkytettyyn maaperään. ' 'Esimerkiksi 0,16% karvamesiheinän [Holcus lanatus] yksilöistä on myrkynsietokykyisiä myös silloin, kun ne kasvavat myrkyttömässä maaperässä.'' Normaalissa kasvupaikassa myrkkyä kestävä muoto on vähemmän elinkykyinen ja esiintyy siksi vain harvoin [maksimaalisesti 0,16% karvamesiheinän tapauksessa. Myrkyllisessä maaperässä juuri tämä muoto on elinkykyisin. Myrkynsietokyky johtuu todennäköisesti siitä, että mineraalisuolojen imeytyminen maaperästä on heikentynyt.'

Pekka Reinikainen opettaa, että perimässä geenit voivat olla osittain päällekkäisiä, ja jotkut niistä ovat toisten geenien sisällä. Niitä säätelevät DNA:n alueet voivat olla toisten geenien sisällä 'ja yksi DNA:n koodiemäs voi osallistua, jopa 12-20 eri rakenteeseen tai toimintoon.'

Pekka Reinikainen opettaa: 'Mutaatiot ja alleelien uudelleenjärjestäytyminen vähennysjakautumisessa pystyvät aiheuttamaan vain pieniä muutoksia jo olemassa oleviin rakenteisiin, kuten kukan väriin ja linnun nokan muotoon. [Alleelit ovat saman geenin vaihtoehtoisia muotoja.]'

Siegfried Schererin ja Reinhard Junkerin kirjoittamassa kirjassa kerrotaan: 'Mutaatiot aiheuttavat poikkeuksetta muutoksia vain olemassa olevissa rakenteissa. Tämä koskee myös valinnan kannalta positiivisia mutaatioita.

Jopa äärimmäiset tapaukset kuten esimerkiksi nelisiipiset banaanikärpäsen muodot [tetrapera-mutantit] osoittavat saman periaatteen: muutos tapahtuu olemassaolevassa rakenteessa, joka tässä tapauksessa on siipiparin kahdentuminen. Näillä lentokyvyttömillä mutanteilla on siipisurkastumat. Usein, kuten tässäkin tapauksessa, on kyse muutoksista tai virheistä kehityksen säätelyssä [säätelygeenien mutaatiot].'

Tohtori Carl Wieland kirjoittaa: 'Koska mutaatiot ovat periaatteessa vahinkoja, ei ole mikään yllätys, että niiden havaitaan olevan suurelta osin haitallisia, kuolettavia tai merkityksettömiä organismin toiminnan tai elämisen kannalta.

Pekka Reinikainen tuo esiin, että spontaanit mutaatiot tai jalostustyössä aiheutetut mutaatiot saattavat aiheuttaa muuntelua esim. kukkien väreissä tai banaanikärpästen siipien rakenteessa, ja että kun koiranpennun runko rakentuu emänsä kohdussa, niin mutaatiot voivat loppuvaiheessa hiukan vaikuttaa kuonon, korvien tai hännän muotoon jne. Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Muuntelua tapahtuu, mutta vain tietyissä rajoissa. Jalostustyötä harjoittavat ovat tästä hyvin perillä samoin kuin esimerkiksi banaanikärpäsen mutaatioiden tutkijat.

Pekka Reinikainen tuo esille, että banaanikärpäsille on aiheutettu keinotekoisesti valtava määrä kokeellisia mutaatioita jo vuodesta 1920 lähtien, ja että sinä aikana banaanikärpäset ovat läpikäyneet kymmeniä tuhansia sukupolvia, mutta siitä huolimatta pysyneet banaanikärpäsinä.


Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'MUTAATIOT - HYVIÄ, PAHOJA VAI "NEUTRAALEJA"?

Mutaatioita tapahtuu kaikissa eliöissä, virukset mukaan lukien. Tämän vuoksi koronastakin ilmestyy jatkuvasti uusia muunnoksia kiusaksemme ja influenssarokote pitää rakentaa uudelleen vuosittain. Langenneessa, tuhoon tuomitussa maailmassamme, elämää sukupolvesta toiseen kopioivat koneet [entsyymit] vaurioituvat vääjäämättä. Myös ympäristön säteily aiheuttaa mutaatioita. Tästä seuraa, että lapsemme perimä sisältää aina 100...300 mutaatiota, joita meillä ei ollut. Viimeisen 6 000 vuoden aikana ihmiskunnan perimään on piileviä vaurioita kertynyt jo yli 1,1 miljoonaa ja rappio etenee kiihtyvällä vauhdilla!

Mutaatiot ovat erittäin harvoin "hyödyllisiä"

Eihän tietosanakirjakaan parane painovirheiden avulla. Kaikki elämän muodot perustuvat erittäin monimutkaisiin tiedostoihin ja nanokokoisiin "koneisiin". "Yksinkertaista elämää" ei kerta kaikkiaan ole - joka sellaisesta puhuu, ei ymmärrä, että kaikissa eliöissä on aineenvaihduntaa miljoonakertaisesti vauhdittavia entsyymejä ja bio-ohjelmia! Mutaatiot luokitellaan monesti niiden aiheuttamien ongelmien ja sairauksien avulla.

Enemmistö mutaatioista on haitallisia

Tämä on kiistaton tosiasia. On arvioitu, että yksi miljoonasta mutaatioista voisi olla jollakin tavoin hyödyksi. Nämäkin mutaatiot kuitenkin yleensä rikkovat jotakin sen sijaan, että rakentaisivat täysin uusia toiminnallisia kokonaisuuksia. Tässä ei tietenkään lasketa mukaan mutaatioita, jotka palauttavat aikaisemmin mutaation takia menetetyn toiminnon. Tuulisella saarella hyönteisille on etua siitä, että mutaatio vie niiltä siivet, jolloin tuuli ei puhalla niitä merelle, mutta tällöin hyötyä saatiin, kun rakenne menetettiin.

Eräät tutkijat esittävät, että suuri osa mutaatioista on neutraaleja. Tästä ei kuitenkaan ole mitään takeita, sillä yksi perimän koodin "kirjain" voi ottaa osaa 12-20 rakenteeseen tai toimintoon, perimän lukusuunnasta tai lukutavasta riippuen. On erittäin epätodennäköistä, että tällaisia "neutraaleja" koodin muutoksia, jotka eivät vaikuttaisi mitenkään eliön toimintaan, olisi olemassa. Koko käsite harmittomista mutaatioista on ilmeinen väärinkäsitys, joka johtuu vanhentuneesta "yksi geeni - yksi proteiini" -oppilauseesta. Nykyään tiedetään, että vain muutama prosentti DNA:sta sisältää proteiinien rakennusohjeita. Suurin osa DNA:sta koodaa erilaisia RNA-molekyylejä, jotka huolehtivat elimistön toiminnasta.'

Lääkäri Mikko Tuuliranta kirjoittaa: 'Genetiikka ei tunne neodarvinismin edellyttämiä "positiivisia" mutaatioita -haitallisia kylläkin.' 'Mitä enemmän aikaa, sitä enemmän mutaatioita, hedelmättömyyttä, syntymävikoja, sairauksia, ja nopeutunutta ikääntymistä.'

John Sandford kirjoittaa: 'Ihmisgenomin mutaatiokysymystä on lähestyttävä hienotunteisuudella, sillä ihmiset ovat tärkeitä ja mutaatiot vahingoittavat heitä. Syntymäviat koskettavat monia perheitä, joten mutaatiot eivät ole vain tilastollinen kysymys. Kokonaisuutena tarkasteltuna geneettiset sairaudet ovat katastrofaalisia. Mikäli otamme huomioon geneettiset ym. alttiudet kaikille sairauksille, on selvää, että olemme kaikki suuressa määrin mutantteja. Lisäksi lähes jokaista perhettä on kohdannut syövän aiheuttama tragedia, joka on tulosta kehomme soluissa tapahtuneista mutaatioista. Kasvava todistusaineisto osoittaa, että vanheneminen itsessään johtuu mutaatioiden kasautumisesta soluihimme. Mutaatiot ovat mittaamattoman surun lähde.'

Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Haitalliset mutaatiot ovat yleisempiä kuin hyödylliset. Tätä tosiasiaa ei voida kiistää, koska perimässä geenit ovat päällekkäin ja yksi DNA:n koodiemäs voi osallistua, jopa 12-20 eri rakenteeseen tai toimintoon.' 'Geenimutaatio geenissä 1 voi olla suotuisa ominaisuuden A kannalta, mutta epäsuotuisa C:n ja tappava D:n kannalta.' 'Hyödyllisten mutaatioiden luettelo on hämmästyttävän lyhyt ja kaikki esimerkit niistä ovat aina merkinneet informaation katoamista - ei lisääntymistä.'

Myös todennäköisyyslaskenta osoittaa evoluutioteorian mahdottomaksi: peräkkäisten "hyödyllisten" mutaatioiden todennäköisyys on mahdottoman pieni, edes kuvitteelliset "vuosimiljardit" eivät riittäisi.

Pekka Reinikainen kirjoittaa: '"Hyödylliset" mutaatiot ovat usein vain määrätyissä olosuhteissa hyödyllisiä. Kun olosuhteet muuttuvat [esimerkiksi antibiootin vaikutus lakkaa, villit kannat yleensä syrjäyttävät vastustuskykyisen bakteerin, joka joutuu maksamaan ominaisuudestaan kalliin hinnan lisääntyneenä energiankulutuksena ja huonommin toimivana aineenvaihduntana. Mikäli näin ei olisi, kaikki bakteerit olisivat vastuskykyisiä.'

Myös todennäköisyyslaskenta osoittaa evoluutioteorian mahdottomaksi: peräkkäisten "hyödyllisten" mutaatioiden todennäköisyys on mahdottoman pieni.

Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Ihmisen älykkyys vähenee. Perimän rappeutuminen heikentää ihmisen älykkyyttä. Myös kallon tilavuus pienenee ja aivot kutistuvat:

Aivot ovat kutistuneet 1 500 kuutiosenttimetristä 1 350:een eli tennispallon tilavuuden verran.'

Eräässä blogissa kirjoitetaan: 'Geneettinen informaatio voi myös muuttua mutaatioiden seurauksena. Informaatiota lisäävistä mutaatioista ei ole havaintoja, mutta sen sijaan tunnetaan paljon informaatiota tuhoavia mutaatioita, jotka tuottavat samalla valintaedun. /--/

Koska geneettisen informaation trendi on laskeva, ajassa taaksepäin kuljettaessa se on tietysti nouseva, eli virheiden määrä on vähenevä. Voidaan siis olettaa, että tarpeeksi kauas ajassa taaksepäin mentäessä tulee vastaan tilanne, jossa geneettisten virheiden määrä on nolla. /--/

Tutkituista valinnan suosimista mutaatioista kaikki ovat olleet geneettistä materiaalia tuhoavia tai geenituotteen spesifisyyttä vähentäviä. Jotta informaatio voisi valinnan vaikutuksesta lisääntyä, tulisi informaatiota lisääviä mutaatioita olla enemmän, kuin valinnan suosimia rappeuttavia mutaatioita, mutta tällaisia mutaatioita ei ole havaittu.'

Antibioottiresistenssi

Wikipedia: 'Antibioottiresistenssi tarkoittaa bakteerin vastustuskykyä sellaista antibioottia vastaan, jolla pystyttiin aiemmin parantamaan kyseisen bakteerin aiheuttama tauti.'

Don Batten opettaa koskien antibioottiresistenssiä bakteerien välisestä geeninsiirrosta: 'Nykyään tiedetään, että bakteerisolu voi saada antibiootin hajottamiskyvyn toiselta bakteerilta, joka on jo vastustuskykyinen.

Don Batten opettaa koskien antibioottiresistenssiä, että antibiootin vaikutuskohteen muuttamisessa 'mutaatiot rikkovat olemassa olevia toimintoja sen sijaan, että ne kehittäisivät jonkin uuden mekanismin, johon sisältyisi uusien entsyymien ja proteiinien toiminta.'

Don Batten opettaa koskien antibioottiresistenssiä, että lääkkeen kohteeseen pääsyn rajoittamisessa 'mutaatiot tuhoavat solun normaalin toiminnan eivätkä luo uusia geenejä, uusia proteiineja tai entsyymejä' ja että 'mutaatiot "rikkovat" geenejä, jotka valmistavat bakteerien pumppuja tai ohjaavat niiden tuotantoa.'

Don Batten kirjoittaa: 'Eräät bakteerit tuottavat pieniä määriä penisillinaasia hajottaakseen niiden elinympäristössä luonnollisesti esiintyvät pienet penisilliinimäärät, mutta eivät tuota sitä riittävästi selviytyäkseen potilaille annetusta määrästä. Penisillinaasin valmistusta rajoittavassa järjestelmässä tapahtuva mutaatio voi johtaa siihen, että bakteeri tuottaa penisillinaasia paljon enemmän, ja bakteerista tulee vastustuskykyinen. Mutta samalla tavoin kuin joissakin aikaisemmin mainituissa tapauksissa nämä vastustuskykyiset bakteerit, jotka eivät enää pysty hallitsemaan penisillinaasin tuotantoaan, jäävät luonnossa alakynteen verrattuna bakteereihin, jotka eivät tuhlaa niukkoja voimavarojaan penisillinaasin liikatuottoon.'

Don Batten opettaa koskien antibioottiresistenssiä, että silloin kun antibioottia on runsaasti ympäristössä, 'luonnonvalinta suosii vastustuskykyisiä kantoja. Vaikka luonnonvalinta selittää vastustuskyvyn säilymisen tällaisessa tilanteessa, se ei kuitenkaan selitä sen syntymistä. Vastustuskyky johtuu olemassa olevan järjestelmän muokkaamisesta [yleensä sen rikkomisesta] tai vastustuskyvyn antavien geenien siirtämisestä bakteerilta toiselle.'

Pekka Reinikainen kirjoittaa koskien antibioottiresistenssiä ja kasvien ja hyönteisten vastustuskykyä myrkyille: 'Antibiootti ei todellisuudessa aiheuta resistenssin kehittymistä eikä myrkky vastustuskyvyn kehittymistä, vaan luonnossa on isoissa populaatioissa aina jonkin verran tällaisia 'heikompia' yksilöitä.' 'Jos antibioottiresistenssistä olisi bakteereille todella etua luonnossa, luulisi kaikkien bakteerien olevan resistenttejä. Todellisuudessa resistentit bakteerit väistyvät kilpailussa, koska ne maksavat vastustuskyvystä usein hintana korkeamman energiankulutuksen tai huonommin toimivan aineenvaihdunnan, kuten myrkyille vastustuskykyiset kasvitkin. Tässäkin kyseessä on informaation tuhoutuminen, vaikka siitä oli hetkellisesti erityisolosuhteissa hyötyä. Koska spesifinen informaatio kuitenkin vähenee, tämä ei kelpaa esimerkiksi mekanismista, joka on synnyttänyt monimuotoisen luonnon sisältämän informaation [Lee Spetner, Not by Chance].'

Muunnoksia,  rotuja ja niin sanottuja 'alalajeja'

Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Galapagossaarten sirkut, nämä "Darwinin peipot", eivät todista uusdarvinismia, vaan sen, että pitkän aikavälin säätyypistä riippuen, vahvanokkaisia on enemmän, kun siemenet ovat kovia ja sateiden jälkeen sironokkaiset menestyvät. Ne kertovat Luojasta, joka on ennalta varustanut luomansa lajityypin sen tarvitsemalla geenivalikoimalla. Luomakunta on ennalta varustettu kohtaamaan muuttuvia olosuhteita, joita se ei aikaisemmin ollut kokenut. Tämä tulee erityisen hyvin esiin epigenetiikan kohdalla. ' S. Schererin ja R. Junkerin kirjassa tuodaan lisäksi esiin, että Galapagossaarten sirkkujen muunnoksista monet risteytyvät keskenään, saavat keskenään jälkeläisiä, että kyse ei ole eri lajeista.

Uskon, että alkuperäisistä Jumalan luomista lajeista on muodostunut rotuja ja niin sanottuja 'alalajeja',  esim. uskon, että alkuperäisestä hevosesta on muodostunut vuosisatojen ja vuosituhansien kuluessa hevosrotuja ja poneja sekä seeprat ja aasit.   Ja että Jumalan luomasta sorsalinnusta on todennäköisesti muodostunut mm. sorsat, puuhanhet, sotkat, koskelot, romiskot ja puolisukeltajat. Ja että Jumalan luomasta kanalinnusta on muodostunut mm. varsinaiset kanat, peltopyyt, metsäkanat, kalkkunat, riikinkukot, fasaanit ja helmikanat. Ja että Jumalan luomasta koiraeläimestä on muodostunut mm. sudet, koirat, sakaalit, naalit, ketut ja supikoirat.  Ja että kameli ja laama ovat muodostuneet samasta Jumalan luomasta lajista. Ja että Jumalan luomasta ihmisestä on muodostunut hieman erilaisia ihmisrotuja, mutta että mitään apinaihmisiä ei ole ollut, eikä ihminen ole kehittynyt apinasta. Wikipedia: 'Perinteiset länsimaiset rodun määritelmät ovat perustuneet näkyviin eroihin etenkin ihonvärissä, kasvonpiirteissä ja hiusten laadussa. Historiallisesti on erotettu kolme tai neljä päärotua, joista on käytetty nimityksiä kaukasidit, mongolidit ja negridit tai ihonvärin mukaan valkoinen, keltainen ja musta päärotu, ja lisäksi Pohjois-Amerikan alkuperäisväestöön on viitattu erillisenä punaisena päärotuna.'

Uskon, että ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Kalasta ei ole tullut matelijaa eikä matelijasta lintua tai nisäkästä, eikä apinasta ihmistä. Mutta uskon, että on muodostunut uusia rotuja, [joita jotkut tahtovat nimittää myös 'uusiksi lajeiksi'], esim., että Jumalan luomasta koiraeläimestä on muodostunut mm. sudet, koirat, sakaalit, naalit, ketut ja supikoirat. Uskon, että eivät kaikki pussieläimet ole muodostuneet samasta esi-isästä, vaan että pussi-eläimissä on eri eläinlajeja, mutta uskon, että ainakin koaloilla ja vompateilla on sama yhteinen Jumalan luoma esi-isä.   Uskon myös, että eliökunnassa tapahtuu rappeutumista, eikä monimutkaisemmaksi kehittymistä. Uskon, että Jumala loi Adamin ja Eevan, mutta että Jumala ei ole erikseen luonut jokaisen ihmisen ruumista, mutta on luonut jokaisen ihmisen sielun.

Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Raamatussa käytetty sana laji ei välttämättä vastaa ihmisen muodostamaa lajikäsitettä. On mahdollista, että Raamatussa luotu laji tai lajityyppi vastaisi suunnilleen nykyluokituksen heimotasoa.'

Wikipedia: 'Populaatiolla tarkoitetaan tavallisesti samalla alueella vuorovaikutuksessa eläviä saman lajin yksilöitä.'

Eräässä blogissa kirjoitetaan: 'Kun alkuperäinen populaatio jakaantuu [esim. kahdeksi] osapopulaatioksi, tulee eri populaatioihin yleensä erilaiset alleelit, joten osapopulaation geneettinen variaatio on pienempi kuin alkuperäisen emopopulaation. Mikäli osapopulaatioon päätyy jostain geenistä ainoastaan rappeutuneita alleeleita, se on geneettisesti emopopulaatiota rappeutuneempi [köyhempi].

Mikäli osapopulaatiot pysyvät erillään toisistaan riittävän pitkän aikaa, niissä tapahtuu myös erilaisia mutaatioita. Näistä kahdesta seikasta johtuen osapopulaatiot voivat muuttua ajan saatossa niin erilaisiksi, että eivät enää kykene lisääntymään kohdatessaan. Biologisen lajimääritelmän mukaan tällöin kyseessä on kaksi eri lajia. Näin kantalaji voi lajiutua kahdeksi tai useammaksi tytärlajiksi.'

S. Schererin ja R. Junkerin kirjoittamassa kirjassa kirjoitetaan: 'Kun populaatiosta A eriytyy osa, sisältää osapopulaation R1 geenivarasto r1 pääsääntöisesti vain osan alkuperäisen kokonaisgeenivaraston g alleelijoukosta. Esimerkiksi harvinaiset alleelit voivat kadota osapopulaatiosta.' Kirjassa tuodaan esille myös, että jokainen uuteen elinympäristöön eriytynyt uusi rotu omaa siksi köyhemmän geenivaraston. 'Eriytyneiden rotujen geenivarastot ovat alkuperäiseen populaatioon nähden yhä köyhempiä eli niissä on yhä rajoitetumpi määrä eri alleeleja. Siksi osapopulaation mahdollisten alleelikombinaatioiden määrä on huomattavasti vähäisempi kuin alkuperäisen populaation: rekombinaatiomahdollisuudet ovat pienentyneet. Tämä merkitsee, että eriytyneillä roduilla tai lajeilla on vähäisempi muuntelumahdollisuus, joka riippuu eri alleelien lukumäärästä ja mahdollisista alleeliyhdistelmistä. Tästä seuraa, että ne voivat entistä huonommin sopeutua muuttuviin ympäristöolosuhteisiin, koska niiden sopeutumiskyky on heikentynyt. Köyhtyneen geenivaraston omaavilla roduilla on huonompi mahdollisuus sopeutua ympäristön muutoksiin kuin rikkaan geenivaraston omaavilla alkuperäislajeilla. Ne ovat siksi suuremmassa vaarassa kuolla sukupuuttoon.' [Kombinaatio - yhdistelmä,  alleeli - saman geenin vaihtoehtoinen muoto.]

Pekka Reinikainen kirjoittaa: 'Luoduissa eläimissä tapahtunut muuntelu [esim. västäräkki ja keltavästäräkki] voi johtaa myöhemmin lajiutumiseen [esim. harmaalokki ja selkälokki].' Uusia rotuja [alalajeja] muodostuu, 'mutta samalla vähenevä geenivarasto aiheuttaa joidenkin lajien sukupuuttoon kuolemisen. Jos laumaan jää liian vähän yksilöitä, sukusiitoksen vaara lisääntyy, ja sillä voi olla vakavia seurauksia perimän kannalta. Näin juuri on ilmeisesti käymässä gebardille.'

[En suosittele tekstissä viitattua Reinhard Junkerin ja Siegfried Schererin kirjaa, sillä  mielestäni siinä mielistellään evoluutioteoriaa, kuten myös joissain muissakin kirjoissa. Ja  uskon myös, että kreationistien joukossa on myös jonkin verran valeveljiä, jotka tahallaan sujauttelevat teksteihinsä myös sellaisia lauseita, joiden tarkoitus on hämmentää ja aiheuttaa epäuskoa.

 - - -

Eräs veli eräässä puheessa muistutti suhtautumaan nöyrästi myös ei-uskoviin lähimmäisiin, että heidänkin elämänsä on arvokas.


 - - -







Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita